The Holiday - Reisverslag uit Åndalsnes, Noorwegen van Hanna Vw - WaarBenJij.nu The Holiday - Reisverslag uit Åndalsnes, Noorwegen van Hanna Vw - WaarBenJij.nu

The Holiday

Door: Hanna

Blijf op de hoogte en volg Hanna

15 Mei 2023 | Noorwegen, Åndalsnes

Lieve lezers,

We zijn aanbeland bij alweer de derde week dat ik hier ben! De tijd gaat zo snel, en aan de andere kant voelt het alsof ik hier al veel langer ben. Langzaam begin ik te wennen aan het ritme en de dagindeling van deze boerderij. Meestal sta ik om half acht op en na het douchen kiezen Birgitte en ik op YouTube een 20 minuten durende meditatie uit om de dag mee te beginnen. Het is lastig voor dit drukke hoofdje om daar rust in te vinden, maar naarmate je het vaker doet wordt het makkelijker. Zegt men. Na een uitgebreid ontbijt is het tijd om aan het werk te gaan. De afgelopen dagen heb ik onder andere de moestuin opgeruimd en onkruid gewied; is de omheining voor de schapen verplaatst naar een stuk met vers gras; heb ik aardappels gepoot; is het ijzeren hek om de stal weggeknipt en zijn de palen dieper de grond ingeslagen, en hebben we voorbereidingen getroffen voor de open dag van gisteren (zondag). Het was steeds prachtig weer, dus ik heb naast het werken op het land veel wandelingen met Ruby gemaakt. Er is gelukkig veel tijd voor ontspanning en genieten van wat we hier hebben. Zo hebben we zaterdag op het terras zelfgemaakte pizza gegeten uit eigen houtoven. Glaasje prosecco erbij, beentjes omhoog… Het voelt soms een beetje alsof ik in zo’n The Holiday-achtige film zit waarin alles zo sprookjesachtig mooi is dat je het niet gelooft. Dat allemaal dus, behalve het romantische deel. Oh well… Ik vroeg Svein of het voor hem normaal voelde, het hebben van een ansichtkaartuitzicht vanuit zijn eigen tuin. ‘Nee’, zei hij, ‘als iets zo mooi is, dan wen je er gelukkig nooit aan.’ Die snap ik wel. Ik blijf ook steeds maar om me heen kijken, naar hoe alles met de dag groener wordt.

Ik vind het heerlijk om hier op het land te werken. Het geeft zoveel voldoening om plantjes te zien groeien of om een bed in de moestuin helemaal onkruidvrij te halen. Het fijne is om doelen te stellen of taken af te vinken en naderhand met het zweet op je kop te kijken naar het resultaat. Je kunt heel aanwijsbaar trots zijn op jezelf en zien wat je terugkrijgt als je iets op de juiste manier doet. Blije schaapjes, groene plantjes, tevreden Hanna.

Gisteren was er dus de maandelijkse open dag van Johansgarden. Er worden op zo’n dag plantjes en eieren van de boerderij verkocht en het café en terras zijn geopend voor bezoekers. Thee en koffie wordt in van dat lieve ouderwetse servies geserveerd. Erbij kun je de bekende verse warme wafels met room en jam krijgen. Ik had de avond ervoor ook nog wortelcake gebakken. Het dorp is klein, dus vrijwel iedereen kent elkaar. Het was een super gezellige middag, lekker in de zon met een glaasje zelfgemaakte rabarberlimonade. Ik kan vaak wel woorden en zinnen herkennen en op die manier kan ik dan toch in grote lijnen volgen waar ze het over hebben. Gisteravond na het opruimen een simpele spaghetti met zalm gehad en daarna een avondje Netflix op de bank.

Deze week staat vooral in het teken van de 17emei, wat voor Noorwegen de nationale feestdag is. Kennelijk is er een champagnelunch en in de middag een optocht van dure en/of oude auto’s. Zulk soort tradities mensen, daar doe ik graag aan mee. Jullie zullen het verslag aan het einde van de week wel lezen!

Mochten jullie trouwens meer willen weten over Johansgarden, bekijk dan eens hun Instagram (openbaar): johansgarden.no


Liefs en tot de volgende! [e-2600][e-1f1f8][e-1f1ef][e-1f40f]


  • 16 Mei 2023 - 11:41

    Margreet:

    Lieve Hanna, wat fijn dat je je steeds meer thuisvoelt en wat vaker kunt ontspannen! Het is ook heerlijk om practisch bezig te zijn en niet zo met je hoofd. Ik geniet elke keer van je mooie verslag en ben heel benieuwd naar je verhaal over de feestdag morgen! Geniet ervan, dikke kus! Doe de groeten aan Birgitte en Svein, fijne mensen! Liefs, Margreet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Åndalsnes

Hanna

Actief sinds 18 April 2023
Verslag gelezen: 102
Totaal aantal bezoekers 1333

Voorgaande reizen:

02 Mei 2023 - 09 Juni 2023

Johansgarden, Måndalen - Noorwegen

Landen bezocht: